fredag 6 mars 2009

Nu igen

Ja så då sitter man här igen. Det var ett tag sen jag skrev sist så nu var det väl dags igen. Har funderat på att skriva mer om politiska saker i framtiden. Vill någon veta vad jag gjort under dagen så kan dom som vill veta det ringa mig istället! :)

Så vad har vi för stora problem idag då? Jo finanskris, folk blir arbetslösa och chefer och andra "viktiga" personer som tar ut stora bonusar. Sånt här gör mig verkligen riktigt förbannad, blir helt jävla lam i kroppen av ilska!

Ensamstående mammor, låginkomsttagare, studerande, unga personer osv osv, vi kan göra listan hur jävla lång som helst på vilka som skulle behöva ett par högre siffror på kontoutdraget varje månad. Men nej, vi låter chefer och andra idioter ta ut feta bonusar, för det är ju synd om dom. Eller hur? De tjänar ju trots allt bara flera hundratusen i månaden...

Vi kan ta SSAB, till exempel: Chefen varslar personal om uppsägning för det går dåligt. Men trots detta har, ursäkta mitt språk i kommande text, denna förbannades jävla idiot mage att ta ut 12 miljoner om året. Låt mig säga det igen 12 miljoner, 12.000.000 om året!!! Vi kan då alltså göra en grov uträkning på det hela. Vi säger att han får betala ca. 50 % skatt på sin lön eftersom det tillkommer andra skatter om man tjänar så mycket. Då får han alltså 6.000.000 om året, EFTER SKATT. Och då kan vi klart konstatera att han får ut en halv miljon i månaden, det är mer än vad min far tjänar på ett år och vem sliter mest på jobbet av min pappa som jobbar på SSAB och hans chef? Min farsa kommer hem trött, skitig och slut efter en arbetsdag. Chefen kommer hem i sin BMW, eller vad han nu har för bil i sin fina kavaj till sitt stora hus och kanske är trött han med. Men den största risken han tar på jobbet är att få musarm när han sitter vid datorn. Min far däremot riskerar att bli överkörd av truckar, få fallande saker i huvudet eller få en elstöt (han är elektriker). Det är så jävla orättvist!

Jag klarar mig gott och väl på dom ca. 6000 kronorna jag tjänar i månaden då jag går i skolan, jobbar, försöker ta körkort och vill hinna vara med mina nära och kära också. Men så bor jag ju hemma. Chefen för SSAB tjänar dock 494.000 kronor mer än mig i månaden (!) och det är helt jävla omöjligt att göra av med så mycket pengar. Varför inte då tjäna lite mindre pengar i månaden och låta hans anställda jobba kvar? Han skulle ju lika gärna kunna tjäna 250.000 i månaden. Nej fy fan, tummen ner för honom och alla andra bolagsnissar som tjänar så mycket.

Nästa sak jag vill ta upp är Coops inställning till lokalproducerad mat. Det här är ju sinnessjukt att det är skrattretande trots att det inte är ett dugg jävla roligt.. Hur fan kan man vara så jävla dum att man tar hit mjölk från Danmark och andra län i Sverige än säljer den som görs här i Dalarna. Jag jobbar själv på Coop och är djupt besviken på ledningen. Om de beslutar om att sälja Arlas mjölk hoppas jag att Ni bojkottar Coop totalt, för det är vad jag själv kommer att göra. Här och med lovar jag att ALDRIG handla på Coop så länge dom säljer Arlas mjölk! Jag fattar inte hur man kan vara så jävla korkad att man till och med efter denna hysteri uttala sig om att detta är kundens önskemål?! Vad fan är dom helt jävla slut i huvudet eller?! Nej dra åt helvete, glaciärer smälter, regnskogar fälls, trafiken väller på vägarna och djur utrotas och sen säger kommer de på den totalt befängda idén att importera mjölk. Hur jävla dum får man vara? Sånt här gör mig också förbannad. JAG tänker stödja Dalarnas bönder och inte Danmarks bönder, punkt slut. Den som köper Arlas mjölk är i mina ögon ingen normal människa. Kom ihåg att den som köper Arlas mjölk vill att djur ska dö, den personen vill att naturkatastrofer blir vardagsmat, den personen vill inte att våra barn ska kunna springa på en äng i solskenet och plocka blommor, den personen vill att framtida generationer inte ska kunna uppleva naturen och allt det härliga som finns där. Den som tänker köpa Arlas mjölk kan stänga av webbläsaren och sluta läsa min blogg för jag vill inte ha med såna människor att göra.

Kom gärna med andra tankar och funderingar, kring detta eller vad som helst!

Inga kommentarer: